ALKMAAR – Een liedje van drie minuten spelen op een Eurovisie Songfestival is uiteraard een heel ander verhaal dan een uitgebreide clubtour waarbij het publiek ruim twee uur vermaakt dient te worden. Toch liet de Waylon en zijn band zaterdagavond in een uitverkocht Podium Victorie zien dat de vorm er in ieder geval is voor het liedjesfestijn dat over een kleine drie weken plaats vindt in Lissabon.

Met “The World Can Wait- clubtour 2018” laat Waylon in ieder geval blijken definitief de stap te hebben gemaakt naar de countrymuziek, met soms wat stevige rockinvloeden, en dat is wat ons betreft de juiste. Al bij de eerste twee nummers, “Are You Ready For The Country” en “Country Don’t Hurt” laat hij weten waar deze avond naar toe gaat, en ondersteund door een solide zesmans-band doet hij dit met verve. Een dag na zijn 38e verjaardag, en pas tijdens het vijfde optreden in deze nieuwe tour is de ras-entertainer dan ook uitstekend bij stem. Hoewel het gelijknamige album “The World Can’Wait” pas net een ruime week uit is klinken ook deze nieuwe nummers als een klok en met “Home” en het van zijn vorige album “Seeds” afkomstige “Jailbird” voert hij al vroeg tijdens het optreden twee pareltjes op.

Publiek
Desondanks weet Waylon met zijn nieuwe nummers het publiek nog niet volledig in vervoering te brengen. Een grote groep vaste fans vooraan in de zaal zingt weliswaar de nummers al moeiteloos mee, maar achterin de zaal van het schitterende bijna één jaar oude Alkmaarse poppodium blijft er geroezemoes, en houdt het publiek zich liever met elkaar bezig, dan te luisteren naar het ijzersterke optreden van de band, waarbij met name de twee gitaristen om beurten weten te schitteren met enkele fraaie solo’s.

Invloeden
Nadat de kop er af is geeft de zanger in een viertal nummers aan waar zijn country-invloeden vandaan komen uiteraard ook refererend aan zijn naamgenoot en country-legende Waylon Jennings. Met het bekende “Folsom Prison Blues” van Johnny Cash scoorde hij pas geleden al volop tijdens een optreden in “De Wereld Draait Door”, maar wat ons betreft waren de uitvoeringen van “Mama Tried”van Merle Haggard en het schitterend uitgevoerde “Gentle On My Mind” van de vorig jaar overleden Glen Campbell nog sterkere staaltjes.

Herkenning
Waar het publiek in Alkmaar nog steeds wacht op enige herkenning komt men bedrogen uit. Tijdens deze toernee speelt de band zeker geen Greatest Hits-tour en bekende hits als Happy Song, The Escapist, Lucky Night. Lose It en Hey blijven dan ook achterwege. De pop en soulinvloeden hebben duidelijk plaats gemaakt voor de countryrock en daarin blinkt de band opnieuw uit tijdens “When Love Was King”, een van de hoogtepunten van de avond. Als na anderhalf uur dan eindelijk Songfestival-hit “Outlaw In ‘Em” ten gehore wordt gebracht geraakt het publiek alsnog in extase. Uiteraard hopen wij ook op Nederlands succes, maar na dit stevige rockwerk raken wij persoonlijk meer onder de indruk van titelsong “The World Can’Wait” waarin de gehele band opnieuw tot grote hoogten stijgt.

Toegift
Ondanks de soms lauwe reacties van het Alkmaarse publiek komt de band na 22 nummers nog eenmaal terug op het podium voor een toegift van drie songs. Na “Paperboy “ speelt hij met “After All” slechts één nummer van het gelijknamige album uit 2011. Het geheel wordt afgesloten met zijn allereerste hit in Nederland “Wicked Way”, doch niet in de soulfulle uitvoering zoals wij hem kennen, maar wederom met een country-randje en dat doet wat ons betreft zeker geen afbreuk aan de song. Na het Eurovisie Songfestival waarin Waylon op donderdag 8 mei in de halve finale staat, en hopelijk op 10 mei in de finale, vervolgt hij zijn tour vanaf eind mei op de Nederlandse podia en tal van festivals. Voor zover nog niet uitverkocht raden wij een ieder aan om de show zeker te bekijken.