JULIANADORP - Gert-Jan Vos had zich na zijn vakantie verheugd op een nieuwe trui, maar kwam van een koude kermis thuis. De pakketbezorger had zijn pakketje niet bij de buren afgeleverd, maar in een kliko achtergelaten. En die kliko werd leeggehaald door de vuilnismannen.
"Pakket in blauwe bak", stond er op een briefje dat Gert-Jan Vos na zijn vakantie in de bus vond. "In de wijk hebben we de afspraak dat we elkaars vuilnis wegzetten als er iemand op vakantie is", vertelt hij. Het pakket ging dus met de vuilnisman mee. "De buren wisten natuurlijk niet dat ze een pakketje weggooiden.
"Toen Gert-Jan bij PostNL verhaal ging halen en om compensatie vroeg, werd hij doorverwezen naar de webwinkel waar hij het pakket had gekocht. "Dat is toch te gek voor woorden? Hun postbezorger gooit een pakketje willens en wetens in de prullenbak en ik mag het oplossen? Dat is de omgekeerde wereld!", reageert hij verbolgen.
PostNL geeft toe dat er niet juist gehandeld is, maar dat het bedrijf niet veel kan doen. "Onze bezorgers mogen pakketten niet onbeheerd achterlaten. Daar is dus inderdaad een fout gemaakt. Daarop is de bezorger ook aangesproken en het zal niet meer gebeuren. Maar voor de compensatie moet meneer maar bij de webwinkel zijn", aldus woordvoerder Tahira Limon.
Krankzinnig maar correct
"Een totaal krankzinnige gang van zaken", zegt woordvoerder van de Consumentenbond Gerard Spierenburg. "Maar formeel gezien staat PostNL in zijn recht. Het bedrijf heeft immers geen overeenkomst met de ontvanger van het pakket, maar met de webwinkel. Maar dat betekent niet dat je zo kunt omgaan met klachten."
Volgens Spierenburg heeft de Consumentenbond het afgelopen jaar ruim 2.000 vergelijkbare klachten over PostNL binnengekregen. "Enerzijds logisch, omdat ze elke dag honderdduizenden pakketten bezorgen. Dan gaat er wel eens wat mis. Maar de manier waarop het bedrijf omgaat met klachten is stuitend. Slechts een kwart van alle klachten wordt opgelost."