DEN HELDER - ProRail gaat in maart stevig aan het werk in de kop van Noord-Holland. Van 8 tot en met 23 maart wordt op tal van locaties aan het spoor gewerkt en rijden er geen treinen. ”Een intense periode voor reizigers en de omgeving. We doen het niet zomaar, de regio verdient goed onderhouden spoor”, aldus Harro Homan, regiodirecteur Randstad Noord van ProRail.

Zoveel mogelijk werk

Bij het plannen van werkzaamheden gaan we niet lichtzinnig te werk, vertelt Harro: “Voordat we besluiten het treinverkeer zo lang stil te leggen zoeken we altijd alternatieven. Die waren nu niet voor handen. We vernieuwen station Den Helder Zuid. Dat duurt ruim twee weken, het gaat niet sneller. Daarna hebben we gekeken welk werk we dan nog meer uit kunnen voeren om de tijd zo goed mogelijk te benutten. Daar is een hele lijst aan werkzaamheden uit gekomen. Door zoveel mogelijk werk tegelijk uit te voeren verminderen we uiteindelijk de hinder voor treinreizigers.”

Al jaren staat station Den Helder Zuid onderaan de lijstjes in reizigerstevredenheidsonderzoeken. Het is tijd om daar iets aan te doen. Het station is intussen ruim 40 jaar oud en daarom is groot onderhoud op zijn plaats. Het station wordt, samen met de nieuwbouw die de gemeente Den Helder in de omgeving gepland heeft, ook sociaal veiliger.

Lees meer over de verbouwing van Den Helder Zuid

Lees meer over de verbouwing van Den Helder Zuid

Spoorbrug in Schagen

Twintig kilometer naar het zuiden vervangen we een oude metalen spoorbrug voor een betonnen variant. Deze klus in Schagen zou eigenlijk vorig jaar uitgevoerd worden, maar eerst moesten stroomkabels worden verlegd. “Nu gaan we deze klus alsnog uitvoeren,” vertelt Harro. “We beginnen al in februari met de voorbereidingen zoals het intrillen van damwanden. Dat is even doorbijten voor de omgeving. De nieuwe betonnen duiker wordt stiller dan de oude metalen brug. Na het zuur komt hier dus echt het zoet.”

Planning Heerhugowaard

"In de perioden 18 tot en met 23 maart rijden we het spoordek, het plafond van de onderdoorgang, op zijn plek. Daarvoor halen we eerst de sporen weg en graven we de spoordijk weg. Als het spoordek is geplaatst leggen we de sporen terug.” Indrukwekkend werk, aldus Harro: “Het is echt millimeterwerk met een strakke planning. Meekijken kan trouwens, via een livestream. Er staan twee camera’s op het werk gericht.”

Lees meer over de onderdoorgang in Heerhugowaard

Lees meer over de onderdoorgang in Heerhugowaard

Kijk live naar de werkzaamheden in Heerhugowaard

Nog meer klussen

En we voeren nog meer werk uit. Zo vernieuwen we stukken spoor tussen Schagen en Den Helder Zuid en tussen Schagen en Heerhugowaard en bij Alkmaar. De spoorbrug over het Noordhollands Kanaal bij Alkmaar en de Kaagspoorbrug worden onderhouden. Tot slot werken we aan de sporen bij Obdam. “Het is echt een ingewikkelde puzzel om te leggen”, vertelt Harro. “Alle projecten zijn van elkaar afhankelijk. Er moet bijvoorbeeld goed gekeken worden wanneer welke materialen of machines aangevoerd kunnen worden. Het is indrukwekkend om te zien hoe dit allemaal in elkaar past.”

Plan je reis

De werkzaamheden kunnen gevolgen hebben voor jouw treinreis. Op deze NS-pagina kun je zien wat deze werkzaamheden voor jouw reis gaan betekenen. Plan van tevoren je reis in de reisplanner.