DEN HELDER - In de gemeente Den Helder hebben én houden Wmo-reizigers hun vrije keus uit zes taxibedrijven. Nieuw is dat dit systeem sinds 1 februari verzorgd wordt door Tripp, dat al in diverse gemeenten succesvol aan de weg timmert met een innovatief systeem voor Wmo-vervoer.


Tot en met 2027 kunnen inwoners van Den Helder met een Wmo-indicatie terecht bij Taxi Zwart, Taxi Albert, Taxi Noordkop, Taxi Jaffna, Taxi Den Helder en IJsseltaxi Den Helder. De opdracht kan door de gemeente nog twee keer met twee jaar worden verlengd.

De opdracht is niet aanbesteed, iets wat wel gebruikelijk is bij zorgvervoer. Den Helder laat zijn circa 7.500 Wmo-ritten per maand al jarenlang verzorgen door diverse taxibedrijven die aan de vooraf gestelde voorwaarden en tarieven kunnen voldoen. Zij verzorgen zowel de planning als het vervoer zelf en hoeven elkaar daarin alleen te beconcurreren op kwaliteit. De mate waarin de vervoerders die leveren geeft de doorslag voor de keuze die de reizigers maken.

Aanspreekpunt

Sinds 1 februari gebeurt dat alles in Den Helder dus onder de vlag van Tripp. Dit platform van Partners in Mobiliteit (PiM) verzorgt allerlei praktische zaken die eerder bij de gemeente lagen, waarbij Tripp aanspreek- en informatiepunt is voor gebruikers en taxibedrijven, onder meer via https://tripp.taxi/.

“Sinds augustus vorig jaar laten we in de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk al zien dat de keuze voor onze methode voor Wmo-vervoer goed werkt”, zegt Lars Winters van PiM. “De reizigers maken in die gemeenten volop gebruik van hun keuzemogelijkheid. De klanttevredenheid is groter dan voorheen, het aantal klachten ligt ver onder de norm en voor de opdrachtgevers vallen de kosten ook nog eens lager uit. We zijn er uiteraard blij mee dat de gemeente Den Helder voor Tripp heeft gekozen. En we zijn al met diverse andere gemeenten en opdrachtgevers in gesprek die hopelijk ook deze keuze maken, want die zorgt ervoor dat de reiziger eindelijk weer echt centraal komt te staan.”