DEN HELDER - Hoe maak je een wijk groener? Hoe kan de energietransitie worden doorgevoerd? Hoe zorg je voor meer doorstroom van woningen en hoe ga je eenzaamheid tegen? Zomaar wat vragen waar mbo- en hbo-studenten de afgelopen tijd het antwoord op probeerden te vinden. Zo’n 70 studenten van 12 verschillende opleidingen van Hogeschool Inholland, ROC Kop van Noord-Holland en MBO Life Sciences gebruiken samen met bewoners, gemeente Den Helder en ondernemers de regio als klaslokaal. Binnen de Helderse Kenniswerkplaatsen is hard gewerkt aan vraagstukken die in deze gemeente spelen.

Eindpresentatie studenten
De huidige kenniswerkplaats is vier jaar geleden gestart in het dorp Huisduinen, in de gemeente Den Helder. De editie 2021/2022 is uitgebreid met de wijk De Schooten en het maritiem gebied. Op donderdag 13 januari presenteren studenten online hun oplossingen. De afgelopen maanden is er gewerkt aan vijf verschillende uitdagingen.

Kenniswerkplaats Den Helder
Wat een Kenniswerkplaats is wordt uitgelegd in een heldere animatie. Huisduinen staat hier centraal. De bewoners hebben een ambitieus plan: het dorp volledig duurzaam en zelfvoorzienend maken. Om écht verschil te maken hebben de bewoners andere partijen nodig om mee samen te werken. De gemeente, om mee te denken over wat betaalbaar is. Bedrijven, om te investeren in duurzame projecten. En onderzoekers en onderwijs, om uit te vinden wat er kan en om innovatieve ideeën uit te werken. Ieder gebied heeft haar eigen uitdagingen.

Maritiem gebied
In september 2021 zijn in het maritiem gebied mbo-studenten Marine Officier samen met hbo-studenten Finance & Control aan de slag gegaan met een vraagstuk dat belangrijk is voor ondernemers: de mogelijkheden voor walstroom, een duurzame energievoorziening. Pieter Kos, wethouder van onderwijs en participatie, heeft veel aandacht voor deze ontwikkelingen in Den Helder. “Het is mooi om te zien dat studenten goede vragen stellen en samen met ondernemers tot nieuwe inzichten komen voor het maritiem gebied! De studenten en ondernemers zetten eerste stappen voor innovaties die verder uitgewerkt kunnen worden. Geweldig ook om te zien welke synergie er ontstaat als je mbo-, hbostudenten en ondernemers bij elkaar zet”, aldus Kos.

Huisduinen

Acht studenten van de opleiding Business Studies van Inholland Alkmaar hebben onderzocht hoe bewoners van Huisduinen zich sterker kunnen organiseren. De studenten hebben onderzocht welke projecten in de uitvoering kunnen rekenen op voldoende steun. Door in gesprek te gaan met Huisduiners helpen studenten bewoners en de gemeente de projecten beter van de grond te krijgen. In Huisduinen, met ruim 500 inwoners, zijn energie, voedsel en wonen de belangrijkste thema’s.

De wijk De Schooten
Nieuw in deze editie van de Kenniswerkplaats is de wijk De Schooten. Een wijk met een actief bewonersplatform. De vijftiger jaren wijk telt circa 9.000 duizend inwoners. Het is van oudsher een marine-wijk die sterk aan het vergrijzen is. Hier zijn drie thema’s opgepakt: de groene wijk, de sociale wijk en nieuwe woonconcepten in bestaande bebouwing.

Groener
Hoe kun je een wijk actiever groen maken? Door studenten van zeven verschillende opleidingen is nagedacht over groen waar je iets mee kunt en hoe de waterafvoer beter is te organiseren. Vanuit Hogeschool Inholland gingen acht Alkmaarse, Haarlemse en Delftse studenten van de opleidingen Bouwkunde, Bouwmanagement & Vastgoed, Civiele Techniek en Landscape & Environment Management hiermee aan de slag. Vier studenten Finance van Inholland Haarlem werkten ook aan de ‘groene wijk’. En studenten van MBO Life Sciences uit Leeuwarden gingen samen met studenten van ROC Kop van Noord-Holland aan de slag met het verbeteren van de waterafvoer in de wijk.

Sociale wijk
Studenten van de opleiding Social Work van Hogeschool Inholland organiseerden onder andere een Worldcafé voor een gemengde groep bewoners uit de wijk De Schooten. Het is de studenten goed gelukt om jongeren en ouderen samen te brengen en met elkaar in gesprek te laten gaan over de activiteiten en wensen voor de wijk. Jongeren van Lyceum aan Zee lieten in het Worldcafé weten dat zij graag een sportmiddag willen organiseren of een alcoholvrij café. Met verschillende activiteiten in de wijk worden verschillende leeftijdsgroepen aangesproken. Dit kan een positief effect hebben op andere groepen in de wijk.

Nieuwe woonconcepten
Zo’n 15 studenten van de opleiding Verpleegkunde van Hogeschool Inholland Alkmaar stelden in het winkelcentrum een aantal middagen lang vragen over hoe mensen willen wonen en leven in de wijk De Schooten. Ook gingen de studenten langs de deuren. De respons was groot. Het viel de studenten op dat er veel eenzaamheid is in de wijk. Lois Wamsteker, student Verpleegkunde, vertelt: ”Bewoners waren oprecht blij dat er actie wordt ondernomen en hopen dat er echt iets gedaan wordt met onze adviezen.” Samen met Alkmaarse studenten Bouwkunde is een expertsessie opgezet en zijn schetsen beoordeeld. “Bewoners bleken de persoonlijke benadering en de aandacht van onze studenten erg te waarderen”, vertelt Regula Graas, docent bij de opleiding Verpleegkunde.

Frisse blik
“Studenten zorgen dat mensen op een frisse manier met elkaar in gesprek gaan waardoor er nieuwe invalshoeken komen. Als je elkaar beter leert kennen ontstaat er ruimte voor beweging en innovatie. De gesprekken tussen studenten, bewoners en professionals zijn vaak het startpunt van nieuwe inzichten. Studenten duiken er echt in, en studenten groeien zelf ook enorm. Sta je ineens op jonge leeftijd een gespreksgroep te leiden! Een geweldige ervaring”, vat Heleen Bouwmans, projectleider Kenniswerkplaats Den Helder samen.

Iedereen leert
Richard Oerlemans, vestigingsdirecteur bij Hogeschool Inholland Alkmaar, vult aan: ‘Modern onderwijs draait niet meer om een schoolgebouw op één plek. We brengen onderwijs naar de plek waar de actie is. We ontwikkelen samen met andere onderwijsinstellingen, ondernemers, organisaties en gemeenten opleidingen en praktijkopdrachten die ook echt aansluiten bij de maatschappelijke thema’s die daar spelen. Dat maakt het zoveel meer dan alleen een opleiding. De regio is ons klaslokaal. Studenten denken mee over maatschappelijk relevante thema’s, werken met verschillende disciplines samen en groeien zo ook in hun professionele rol. Op die manier creëer je met elkaar een echte leergemeenschap, waar iedereen leert en die een vliegwiel vormt voor ontwikkelingen en innovaties.’

Geboren en getogen in Den Helder

In elke studentengroep zat wel een Helderse student vanuit het hbo of mbo. Studenten Social Work die oorspronkelijk uit Den Helder komen of daar wonen gingen naar het Lyceum aan Zee om hun oude docenten op te zoeken. Om zo bijvoorbeeld scholieren te vragen om deel te nemen aan het Worldcafé. Den Helder was voor een half jaar hun klaslokaal.