DEN HELDER - We begrijpen dat de langdurige werkzaamheden aan de brug voor veel inwoners en ondernemers ongemak met zich meebrengt. Gelukkig is het einde in zicht en zijn de werkzaamheden aan de Kooybrug bijna klaar. De hoofdrijbaan en parallelrijbaan zijn vernieuwd. Maar waarom blijft de brug dan nog 28 nachten dicht? Het antwoord is simpel: testen, testen en nog eens testen.
Alles moet goed werken
De brug heeft een nieuwe elektrotechnische installatie, aangepaste bewegingswerken en nieuwe verkeersseinen. Voordat de brug open kan, moet alles storingsvrij zijn. Stel dat de brug open moet voor een schip, zegt technisch manager/testmanager bij aannemer VolkerWessels Guido Aschman (technisch manager/testmanager bij aannemer VolkerWessels), dan moeten de seinen aan, de slagbomen naar beneden en de brugklep omhoog. Als er iets niet goed werkt, kan dat gevaarlijk zijn. Daarom testen we alles heel precies.
Van kabel tot brugklep
Elk onderdeel van de brug is uniek en speciaal gemaakt. We beginnen bij de basis, legt Aschman uit. Zijn de kabels goed aangesloten? Werkt de motor? Daarna testen we de deelsystemen, zoals de slagbomen en verkeersseinen. Pas daarna testen we alles samen.
Waarom de brug 28 nachten dicht moet
Testen kost tijd en vraagt om focus. We kunnen niet steeds stoppen om verkeer door te laten. Dat zou onveilig zijn, legt Aschman uit. Waar mogelijk testen ze zonder afsluiting, zoals de slagboomkast zonder boom. Maar sommige testen, zoals die van de brugklep, kunnen alleen zonder verkeer. Daarom is de brug in maart en april 28 nachten dicht.
Op weg naar een betrouwbare brug
Om de hinder te beperken, is de brug eerst digitaal getest. Ook wordt overlegd met de omgeving om testen slim te combineren. “Het is veel werk, maar het doel is duidelijk: een storingsvrije brug, zodat Den Helder goed verbonden blijft,” zegt Art Warmenboven, technisch manager Rijkswaterstaat.
De verwachting is dat de Kooybrug in juni 2025 weer volledig toegankelijk is.