DEN HELDER - De gemeente Den Helder begint maandag 28 september met een Helderse communicatiecampagne in de strijd tegen het coronavirus. ‘Verziek het niet’, is de slogan. De actie richt zich vooral op jongeren tussen de 12 en 25 jaar.

De ‘coronacijfers’ stijgen. Vooral jongeren blijken in de overdracht van het virus een grote rol te spelen. Hoewel het aantal besmettingen in Den Helder relatief gezien nog meevalt, wil de gemeente erger voorkomen. Daarom richt zij zich nu in de gemeentelijke communicatie direct tot deze generatie. Dat gebeurt via een postercampagne en een social media-offensief.

Verziek het niet
‘Verziek het niet!’ doelt op de herwonnen vrijheden die we weer hebben sinds de lockdown, eerder dit jaar. De boodschap erachter: je mag gelukkig nu weer meer maar verziek dat nou niet door nonchalant gedrag. Hou je aan de regels, dan wordt het straks voor iedereen weer leuker. De campagne is gemaakt in de stijl van de jongeren, gebaseerd op hun belevingswereld, voorbereid en gemaakt met Helderse scholieren. Indirect bereikt de campagne ook de overige inwoners van Den Helder. De gemeente hoopt dat de actie vooral ook ouders aanzet om het gesprek met hun kinderen over hun gedrag aan te gaan.

In fases
De campagne bestaat uit verschillende onderdelen:

- een algemene postercampagne op lantaarnpaalborden, gevolgd door:
- een postercampagne met beeld van jongeren op abri’s (bij de bushaltes)
- een postercampagne op scholen, bij horeca, verenigingen en dergelijke
- een social media-campagne, betaald (dus doelgroepgericht) en organisch

Maandag 28 september hangen de eerste posters op de lantaarnpalen. Daarna wordt de campagne verder uitgerold. De hele campagne loopt voorlopig voor twee à drie maanden, afhankelijk van de actualiteit.