Verkeersdruk
In en om Den Helder en op Texel wordt steeds meer verkeersdrukte ervaren. Op dit moment is dat vooral op hoogtijdagen zoals Pasen, Hemelvaart en Pinksteren. Berekeningen laten zien dat dit over 10-15 jaar een structureel probleem is, onder andere door een toename van economische activiteiten in de civiele- en marinehaven.
Oplossingsrichtingen
De maatregelen zijn onder te verdelen in drie oplossingsrichtingen:
- Meer ruimte voor alternatieven van de auto
Naast investeren in openbaar vervoer (door het Rijk en de provincie) gaan de drie partijen aan de slag met betere en veilige fietsverbindingen en goede fietsenstallingen. De fiets kan zo een grotere rol krijgen in het woon-werkverkeer en het recreatieve verkeer. Dit geldt voor Texel en voor Den Helder. Ook willen beide gemeente meer deelvervoer introduceren, zodat de auto zo veel mogelijk buiten de stad en dorpen blijft. - Spreiden van verkeersstromen
Door verkeer naar Den Helder te spreiden, wordt het minder druk in het centrum van Den Helder. Het gaat daarbij om verkeer dat richting de haven en de Koninklijke Marine moet, en verkeer dat richting Texel gaat. Om die spreiding voor elkaar te krijgen, is de Ravelijnbrug over Het Nieuwe Diep nodig en moet de Moormanbrug worden verplaatst. - Goede parkeermogelijkheden voor bezoekers en gebruikers
In het stadshart, rond de (veer)haven en op Texel moeten betere parkeermogelijkheden komen voor de inwoners en bezoekers. Het doel is dat inwoners en hun eigen bezoek goed kunnen parkeren in de buurt van hun woning. Vakantiebezoekers moeten op een goede en veilige plek buiten het centrum van Den Helder en buiten de dorpen op Texel kunnen parkeren.
De twee gemeenten en de provincie willen in de uitvoering samen optrekken met de ondernemers op Texel en in Den Helder.
Samenwerking
De mobiliteitsaanpak is tot stand gekomen na anderhalf jaar intensief samenwerken op ambtelijk en bestuurlijk niveau.
Cees Hooischuur, wethouder gemeente Texel: Wij zijn ons ervan bewust de een deel van de verkeersproblemen op het vaste land veroorzaakt worden door Texelverkeer. Daarom willen wij ook ons steentje bijdragen aan de oplossing.
Martin Zuiddam, wethouder gemeente Den Helder: Met deze mobiliteitsaanpak geven we ook de samenhang vorm tussen allerlei plannen en programma’s waar we nu al mee bezig zijn en borgen we die.
Gedeputeerde Jeroen Olthof: Deze maatregelen staan natuurlijk niet op zichzelf. Ze zijn aanvullend op maatregelen aan de wegen en bruggen in Den Helder, zoals het verplaatsen van de Moormanbrug en een mogelijke nieuwe Ravelijnbrug over het Nieuwe Diep. De haalbaarheid van die harde infrastructurele maatregelen wordt nu onderzocht.
Op 28 november 2024 wordt de mobiliteitsaanpak (pdf) behandeld in de Regionale raadscommissie Noordkop en daarna vastgesteld in de gemeenteraden van Texel en Den Helder. Wanneer deze wordt aangenomen, gaan de partijen aan de slag met de uitvoering.