Weet wat het doel is van de flyer
Het is nooit goed om onbezonnen te werk te gaan. Als je niet weet wat je precies met de flyer wil bereiken, is het onmogelijk om de boodschap aan de lezer over te brengen. Daarom is het eerst belangrijk om voor jezelf het doel te bepalen. Wat is precies het doel achter deze flyer? Waar ga je deze verspreiden?
Zal je binnenkort bijvoorbeeld met een stand op een beurs staan? En wil je in de tussentijd ook flyeren om mensen op de hoogte te brengen van jouw merk? Of zullen er de komende weken hoge kortingen worden gegeven en wil je daar de consument van op de hoogte stellen? Of ga je nieuwe producten lanceren? Dit zijn allemaal redenen om een flyer te maken en te verspreiden.
Als je goed duidelijk hebt waarom je de flyer laat drukken, wordt het ook makkelijker om deze echt relevant te maken voor de lezer.
Een pakkende titel
De lezer bepaalt binnen één oogopslag of het de moeite waard is om de flyer door te nemen. Als je hem of haar dus niet al weet te boeien bij de eerste blik, dan is dit al een verloren zaak. Dit betekent dus dat je goed moet nadenken over de vormgeving van de flyer. Denk hierbij vooral aan een pakkende titel en afbeeldingen die direct opvallen. De titel moet kort en bondig zijn en direct vertellen wat de lezer kan verwachten van de flyer. Als je dit op de juiste manier aanpakt, prikkelt het de fantasie en wordt de lezer echt in verleiding gebracht om de flyer verder te bestuderen. Zo voorkom je dat deze in een tas blijft zitten of zelfs direct in de vuilnisbak wordt gegooid. Dit is vergelijkbaar met SEO-technieken die worden toegepast bij online marketing. Als je de lezer weet te prikkelen, dan levert dit het meeste resultaat op.
Formaat van de flyer
Voor welk formaat kies je? Flyers zijn in alle soorten en maten af te drukken. A5 flyers zijn het meest gekozen formaat, maar je kunt ook voor kleiner of zelfs groter kiezen. Dit ligt ook aan de wijze waarop je de flyer gaat verspreiden. Ga je bijvoorbeeld flyeren in een winkelcentrum of op een beurs? Dan is het fijn als de passanten de flyer mee kunnen nemen in hun tas of broekzak. Als je ze huis-aan-huis laat verspreiden, mogen ze echter weer groter zijn om meer op te vallen. Bedenk daarom goed wat het doel is en hoe de flyer bij de lezer komt.